کپسول جدید اسپیس‌ایکس برای بازگرداندن محموله‌های فضایی راهی مدار می‌شود

تبلیغات بنری

برای گزارش دادن -; پس از اینکه این شرکت از اداره هوانوردی فدرال (FAA) خواست دو فضاپیما را برای بازگشت فرود آورد، کپسول Starfall اسپیس ایکس برای اولین ماموریت خود آماده می شود.

طبق وب‌سایت اسپیس، این ماموریت از مجتمع پرتاب فضایی 40 در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در 23 ژوئن طی یک پنجره پرتاب یک ساعته که در ساعت 6:43 صبح به وقت شرقی باز می‌شود، پرتاب خواهد شد.

Starfall یک وسیله نقلیه باری است که برای حمل محموله‌ها بر روی موشک‌های فالکون 9 و فالکون هوی اسپیس ایکس به مدار پایین زمین و فراتر از آن و همچنین بازگرداندن محموله‌های ایمن به زمین طراحی شده است. این پلت فرم برای پرواز مسافر انسانی طراحی نشده است. در عوض، برای پشتیبانی از تحقیقات یا محموله های دیگری که باید پس از ماندن در فضا بازیابی شوند، مانند داروها و سایر محصولات تولیدی مداری طراحی شده است.

این ایده پیش از این توسط شرکت «وردا اسپیس» اجرایی شده است. این شرکت تاکنون پنج کپسول مخروطی سری W را با عرض 0.9 متر و وزن حدود 300 کیلوگرم فرود آورده است که یکی از آنها محموله ای را پس از بیش از هشت هفته در مدار به نیروی هوایی ایالات متحده بازگرداند. ستارگان سه برابر بزرگتر است و 3.1 متر عرض و 0.75 متر ارتفاع دارد. این کپسول فضایی می تواند تا 1000 کیلوگرم بار را حمل کند.

طبق اسناد FAA، ستاره از دو بخش اصلی تشکیل شده است که پس از ورود مجدد از هم جدا می شوند. صفحه بالایی محفظه محموله و اجزای کنترل وضعیت و یک محافظ حرارتی فیبر کربنی است که گاز تحت فشار را ذخیره می کند تا مانورهای کنترل وضعیت مورد نیاز برای ورود مجدد و فرود دقیق، جداسازی سپر حرارتی و استقرار چتر نجات را فراهم کند.

اسپیس ایکس قصد دارد علاوه بر ماموریت های طولانی مدتی که می تواند در مدار پایین زمین پرواز کند، Starfall را در ماموریت های زیر مداری نیز پرتاب کند. این کپسول فاقد سیستم محرکه است و نمی تواند به صورت خودکار از مدار خارج شود. در اسناد FAA مشخص نیست که چگونه این کار انجام می شود، اما پرتاب احتمالاً از مرحله دوم فالکون 9 برای بازگرداندن کپسول آزمایشی به زمین استفاده می کند.

اسپیس ایکس این کپسول فضایی را برای استفاده ایمن در مواقعی که Starfall در فضا یا هنگام ورود مجدد به جو با مشکل مواجه می شود، طراحی کرده است. به گفته اداره هوانوردی فدرال آمریکا، این شرکت اعلام کرد: این کپسول ها از گاز سرد بی اثر و غیر خطرناک (نیتروژن) برای کنترل وضعیت استفاده می کنند و حاوی هیچ گونه سوخت مایع یا مواد خطرناک نیستند. تمام سیستم های تحت فشار قبل از فرود تخلیه می شوند. بنابراین، سوخت به اقیانوس نشت نمی کند.

اسپیس ایکس هنوز مشخص نکرده است که قصد دارد فضاپیمای آزمایشی Starfall را در این ماموریت اولیه چه مدت در مدار خود نگه دارد. این شرکت منطقه ای برای فرود در اقیانوس آرام در نظر گرفت که حدود 1300 کیلومتر از ساحل غربی آمریکا فاصله دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

تبلیغات بنری

منبع : خبرگزاری shahraranews

Be the first to comment

Leave a Reply